туру, і обертається разом з ним. Через ці півциліндри за допомогою ковзних контактів — щіток — контур з'єднується з джерелом струму. В реальних двигунах є не один, а кілька контурів, намотаних на залізне осердя (це так званий ротор двигуна). Магнітне поле, в якому обертається ротор, створюється електромагнітами на статорі. Схематично це показано на малюнку 151. На роторі намотано 4 контури (1 — 1, 2—2, 3—3, 4—4). Струм від джерела напруги U через колектор (на малюнку не показаниіі) подається і в електромагніти статора, і в обмотки ротора. Двигуни постійного струму використовуються в електричних транспортних засобах, на підіймальних кранах, у багатьох побутових електричних пристроях. ? 1. На якому явищі ґрунтується дія електричного двигуна? 2. Як зміниться рух ротора двигуна, схема якого наведена на малюнку 151 (с. 215), якщо змінити напрям струму в обмотках ротора? в обмотках електромагнітів статора? в обмотках ротора і статора одночасно? § 69. Принцип дії електровимірювальних приладів У всіх електровимірювальних стрілочних приладах дія електричного струму викликає переміщення рухомої частини вимірювального механізму. Звичайно рухома частина і зв'язана з нею стрілка приладу обертаються навколо своєї осі. Момент сил, який спричинює це обертання, називають обср тильним моментом. Щоб стрілка відхилялась не безмежно, а
|