лення, притягування (прилипання) до поверхні роликів і веретен. Крім того, заряджена тканина або пряжа притягує до себе легенькі дрібні предмети і тим самим забруднюється. У сухому повітрі дуже сильно електризуються аркуші паперу на поліграфічних підприємствах, аркуші злипаються і рвуться у процесі розділення, притягують до себе дрібні нитки, ворсинки, шматочки паперу, що також веде до браку. До того ж між зарядженою тканиною чи аркушем паперу та іншими предметами може відбутися електричний розряд, що може стати причиною виникнення пожежі. Багато клопоту завдає електризація тіл в авіації. Під час польоту поблизу грозових і заряджених хмар або внаслідок тертя об повітря відбувається електризація обшивки літака, що спричиняє порушення радіозв'язку і спотворення показань електровимірювальних приладів. Після посадки літака не можна зразу ж приставляти до нього металевий трап, оскільки може статися електричний розряд і виникнути пожежа. Спочатку літак «розряджають»: опускають на землю металевий трос, з'єднаний з обшивкою літака, і розряд відбувається між землею і кінцем троса. Найбільші неприємності в авіації завдає електризація палива. Під час заправки літака чи ракети виникає електризація пального внаслідок його руху у трубопроводах, що може призвести до іскрового розряду і загоряння палива. Так само під час заповнення нафтоналивних суден (танкерів) електризація палива також може спричинити пожежу. Чи є способи і засоби боротьби з електризацією тіл на виробництві і в побуті? Безумовно, є. Технологи добре їх знають. Це насамперед ретельне заземлення верстатів, машин, застосування струмопровідних пластиків для підлог, зволоження повітря, використання різного роду нейтралізаторів або антистатів (залежно від умов виробництва — індукційних, радіоізотопних, електроаерозольних тощо). Досить дотепний і простий спосіб боротьби з електризацією тіл від дотику застосовують у текстильній промисловості. Він полягає у підведенні до тіла, яке електризується, зарядів протилежного знака. Якщо нитка заряджається, наприклад, негативним зарядом, нею відразу ж треба доторкнутися до тіла, від дотику з яким на нитці утворюються заряди протилежного знака. Саме з цих міркувань водії волокон на ткацьких верстатах виготовляють звичайно зі скла або сталі. Досить просто розв'язується завдання нейтралізації електричних зарядів, які виникають внаслідок руху бензовозів. Ви, напевне, не один раз бачили, що за бензовозами завжди тягнеться невеликий шматок металевого ланцюга. Це не халатність водія, а прагнення запобігти небезпечному нагро
|